Четверта Міжнародна щорічна спеціалізована конференція «Органічна переробка та збут. Київ 2012»: Перспективи розвитку українського ринку органічних продуктів харчування. Міжнародний досвід та співпраця. Тенденції та виклики.

13 листопад 2012


2листопада 2012 року у рамках виставки «Весь Світ Харчування Україна 2012» відбуласяЧетверта Міжнародна щорічна спеціалізована конференція «Органічна переробка та збут. Київ 2012», яка стала однією ізнаймасштабніших подій у галузі вітчизняного органічного сільськогогосподарства.

 Організаторизаходу:

Дослідний інститут органічного сільськогогосподарства (FiBL, Швейцарія);

Посольство Королівства Нідерландів вУкраїні;

Асоціація учасників органічного виробництва«БІОЛан Україна».

ПартнериМіжнародна виставка World Food та сертифікаційний орган «Органік стандарт».

ПідтримкаМіністерствоаграрної політики та продовольства України.

ФінансовапідтримкаШвейцарськаКонфедерація

 Український ринок органічної продукції,стимульований високим попитом на якісні та безпечні продукти харчування,знаходиться в активній фазі свого становлення, і все ще має багато проблем, якіпотребують вирішення. Найбільшу групу учасників органічного руху складаютьвиробники органічної сировини, а от переробних потужностей, які б виготовляликінцевий продукт, та установ оптової торгівлі, які б забезпечували логістикупродукції, на ринку не вистачає.Тому існуючі нечисленні переробні компанії не всилах задовольнити споживача широким асортиментом органічних продуктівхарчування та гарантувати регулярність поставок. 

 Під час відкриття конференції Наталія Прокопчук, менеджершвейцарсько-українського проекту «Розвиток органічного ринку в Україні», FiBL, оптимістично оціниласитуацію: «В Україні є усі умови для розвитку органічного ринку – івиробники-першопрохідці, і попит, і зацікавлена роздрібна торгівля, іміжнародна підтримка. Я бажаю, щоб органічний харчовий сектор в Україні ставринком покупця, мав широкий асортимент продукції та тісні довготривалівзаємовигідні зв’язки між органічними виробниками, переробниками, представникамизбуту, наукою, владою та споживачами».

Одним із наріжних каменіврозвитку вітчизняного ринку органічної продукції є відсутність законодавчоїзахищеності усіх його учасників. «У вересні цього року парламентом бувприйнятий закон про органічне виробництво, а у жовтні 2012 року Президентповернув документ із своїми пропозиціями провести доопрацювання законопроекту.Тому робота буде продовжуватися і, сподіваємося, що скоро виробники тапереробники органічної продукції діятимуть у правовому полі», – прокоментував АнатолійРудюк, начальник відділу загального землеробства, Міністерство аграрноїполітики та продовольства України.

Актуальність заходу у своїхвітальних словах підкреслив ГуідоБельтрані, директор Швейцарського бюро співробітництва в Україні: «Органічніпродукти харчування – це світова тенденція. Сьогодні більше 37 млн. гасільськогосподарських земель зайняті під органічним виробництвом. Це більше,ніж площа Німеччини. У світі налічується вже 1,8 млн виробників органічноїпродукції, а об’єм світового продажу органічних продуктів сягнув 55 млрд доларівСША. З кожним роком ці цифри збільшуються. Майбутнє перспективного українськогоорганічного сектору знаходиться в руках самої України. Ми сподіваємося, щозакон про органічне сільське господарство все-таки буде прийнятий, адже вінстворить нові можливості для розвитку вітчизняного ринку органічних продуктів».

На думку Еверта Яна Краєнбрінка, Радника з питаньсільського господарства Посольства Королівства Нідерландів в Україні, для того,щоб навчитися задовольняти потреби споживачів, учасники вітчизняного ринкуорганічних продуктів можуть скористатися багатим досвідом голландськихвиробників. Головне, за його словами, у виробництві сільськогосподарськоїпродукції дотримуватися принципів органічного виробництва, оскільки сьогодні цеєдиний офіційно врегульований вид сільського господарства, що ґрунтується наінтегрованій сталості. Зі свого боку Посольство Нідерландів в Україні сприятимеперспективній співпраці українських виробників органічної продукції таголландських торгівельних організацій.

У підтвердженняслів пана Краєнбрінка Рейнауд Метселаар,представник голландської компанії «Біокор», яка є відомим трейдероморганічної продукції, що спеціалізується на торгівлі зерновими культурами тазамороженими овочами, у своєму виступі надав технічні вимоги до органічноїпродукції з України, пропонуючи вітчизняним виробникам довготривалу співпрацюта партнерство, погоджені ринкові ціни та консультації з органічних питань. Проочікування німецьких трейдерів щодо органічних продуктів з України говорив і Амос Рамзауер, директор компанії «БіоландМаркт», яка є лідером органічної торгівлі у Німеччині.

Про актуальністьпроведення конференції, її основні завдання у своєму вітальному слові розповів голова правління Асоціації «БІОЛан Україна»Василь Пиндус: «Цей захід є платформою для отримання знань, адже вибраний форматпередбачає виступи провідних експертів та їхнє подальше обговорення. Досвідінших країн з органічного виробництва є вкрай важливим для переходу на вищийрівень розвитку ринку».

Оскільки основним акцентомконференції«Органічна переробка та збут» є напрацювання ефективних рішеньдля активного розвитку українського ринку органічних продуктів харчування,посилення слабкої ланки між виробником та споживачем та впровадження прогресивного досвіду європейських країн у вітчизнянихреаліях, у другій частині заходу виступили експерти із Нідерландів, Франції, Чеськоїреспубліки та України, які поділилися своїмдосвідом та знаннями з органічної переробки та збуту, ілюструючи їхуспішними прикладами.

Так, директор агроекологічного департаменту Інституту Луі Болка Боудевайнван Ельзаккер, Нідерланди, у своєму виступі розповів про тісну співпрацювиробників органічної продукції у Голландії з науковими організаціями, якіздійснюють прикладні та наукові дослідження, проводять консультативнудіяльність для сільськогосподарських підприємств з питань органічного/сталогорозвитку сільського господарства. За офіційною статистикою в Нідерландахналічується 1 660 органічних фермерів та 1 750 переробників/трейдерів. 33%обсягу реалізації органічної продукції здійснюється через спеціалізованіорганічні магазини, однак основним каналом збуту є супермаркети – 45%. Крімтого, популярним в Нідерландах є продаж органічних продуктів харчуваннябезпосередньо на фермі та на щотижневих ярмарках, які проходять по всій країні.

По іншомурозподілилися частки ринку продажу органічних продуктів у Чеській Республіці. Експерт з органічного виробництва ІржіУрбан (FiBL, Міжнародний відділ, БіоІнститут, Чеська Республіка) навів наступнідані: більша частина органічної продукції продається через роздрібні мережі(68%), хорошу позицію займають спеціалізовані магазини здорового харчування(18%). Поступово зростає частка аптек – 8%. Також розвивається системагромадського харчування – школи, ресторани. 

Цікаво, щоприблизно половина органічних продуктів, які реалізуються у Чеській Республіці,– імпорт. При тому, що частка загальної площі земель, зайнятих під органічнимсільським господарством, складає 11,4% (448 тис.га). Секрет полягає у тому, щочеські виробники органічної продукції більше орієнтуються на експорт. В основнуекспортну групу товарів входять зернові. Друге місце посідають лікарські таароматичні трави. У зв’язку із таким станом речей чеським урядом буврозроблений так званий План дій, відповідно до якого до 2015 рокупередбачається стимулювати переробку органічної сировини та збільшити до 60%присутність чеських органічних товарів на органічному ринку.

Корисним дляУкраїни може бути досвід Чехії у законодавчій підтримці органічного сільськогогосподарства та практика Євросоюзу щодо субсидій органічного виробництва.

Під час конференціївідбулася дегустація страв із органічних інгредієнтів від українськихвиробників та переробників органічної продукції: хліб від ТМ Хлібіо, кекси талаваші з органічного борошна від ТМ Жменька, ковбаса та сало від ТМ Пан Еко,сир та вершки від ПАФ Тарасівка, яйця від ФОП Яблонська Т.В., олія від ТМОрганіко та ТМ Екород, гарбузи від ТОВ «Чистий продукт-С», морква від ФОПМельник В.В., овочі та зелень в асортименті від ТМ Царский Садовник, зеленийчай від ТМ Натур Бутік, органічна кава із Перу від ТМ Органик Кофе Шоп,яблучний сік від ТМ Пан Еко, молоко до кави від ПрАТ Етнопродукт. 

Цього року участь у конференції взяли 227 осіб із Києва та Київщини,Чернігівської, Житомирської, Дніпропетровської, Вінницької, Харківської,Волинської, Рівненської, Одеської, Чернівецької, Полтавської, Тернопільської,Чернігівської, Донецької, Львівської, Івано-Франківської, Запорізької областей,а також АР Крим. Крім того, у залі були присутні представники Канади, Німеччини,Нідерландів, Франції та Чеської республіки. 

 Конференціязібралакерівників та спеціалістів українських переробних підприємств, які вбачаютьперспективу у розвитку вітчизняного органічного сільського господарства,виробників, представників торгівлі, неурядових організацій, провіднихосвітніх закладів та дослідницьких центрів країни, ЗМІ, які мали нагодудізнатися про тенденції галузі та знайти практичні рішення, які допоможуть узаснуванні нового бізнесу або покращать вже існуючий.

Презентація BIOCORE (EN)

Презентація BIOCORE (UA)

Презентація Amos Ramsauer Bioland Markt (EN)

Презентація Amos Ramsauer Bioland Markt (UA)

Презентація Bo Elzakker (EN)

Презентація Bo Elzakker (UA)

Презентація FiBL Jiri Urban (EN, RU)

Презентація Henri Barnabor UKRAMAP (UA)

Фотозвіт за цим посиланням

Завантажити програму міжнародної конференції "Органічна переробка та збут. Київ 2012"